Melding calamiteit

Op deze pagina lees je hoe je als zorgaanbieder een melding kunt maken in het geval van een calamiteit. Er is bijvoorbeeld iets gebeurd waardoor een cliënt ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel heeft opgelopen. Of een gebeurtenis heeft geleid tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt. Bij een calamiteit Wmo doe je bij de gemeente én bij de regionale toezichthouder een melding. In het geval van een calamiteit bij jeugd doe je een melding bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de gemeente.

Stap 1: Bekijk het proces calamiteiten Wmo Midden-Holland

In de beslisboom calamiteiten Wmo Midden-Holland staat wie er bij een incident of calamiteit geïnformeerd moeten worden. Zorgaanbieders zijn verplicht om de gemeente én de door de gemeente aangewezen toezichthouder op de hoogte te brengen.

Stap 2: Informeer bij een calamiteit Wmo de regionale toezichthouders (GR JW)

Is er een calamiteit geweest bij Wmo zorg? Dan moet altijd een melding gedaan worden bij de regionale toezichthouders van GR JW. Dit kan via de toezicht@grjw.nl. Voor meer informatie zie de factsheet (de tekst variant van deze factsheet staat in de volgende paragraaf.

Contactgegevens van de regionale toezichthouders:
E-mail: toezicht@grjw.nl (ook te benaderen om een telefonische afspraak te maken)
Postadres: Burgemeester Jamesplein 1 2803 PG GOUDA

In het geval van een calamiteit bij jeugd doe je een melding bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Tekstvariant factsheet Wmo calamiteiten

Wat te doen bij een calamiteit? Hoe maak ik een melding?

Wat is een calamiteit?

Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een cliënt heeft geleid.

Wat is een (gewelds)incident?

Lichamelijk en geestelijk geweld of ontucht jegens een cliënt of het seksueel binnendringen van het lichaam van een cliënt door een beroepskracht dan wel door een andere cliënt met wie de cliënt gedurende het etmaal of een dagdeel in een accommodatie van een aanbieder verblijft.

Wanneer meld je een calamiteit?

  • Onverwacht en onbedoeld overlijden van een cliënt.
  • Suïcide(poging) van een cliënt.
  • Gebeurtenis die leidt tot ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel bij een cliënt.
  • Gebeurtenis die heeft geleid tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt.
  • Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door hulpverleners of andere cliënten.

Waarom moet ik een calamiteit melden?

Door een calamiteit te melden kunnen we met elkaar de kwaliteit van zorg en ondersteuning verbeteren. Het is een mogelijkheid om te leren. Daarnaast is het goed om te weten wat er fout gaat om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Ik deed een melding, wat nu?

Je hebt een melding gedaan. De regionale toezichthouder beoordeelt de melding. Indien nodig vragen zij aanvullende gegevens op.

Processtappen: Calamiteit vindt plaats, meld binnen 3 werkdagen calamiteit bij de regionale toezichthouder, regionale toezichthouder beoordeelt binnen 5 werkdagen melding. Geen calamiteit? Regionale toezichthouder sluit melding af. Wel calamiteit? Aanbieder voert binnen 6 weken onderzoek uit, regionale toezichthouder beoordeelt onderzoek en voorgestelde verbetermaatregelen. Bij voldoende: gemeenten en aanbieder worden binnen 2 weken geïnformeerd. Bij onvoldoende: aanbieder wordt een hersteltermijn aangeboden.

Stap 3: Informeer bij een calamiteit ook de gemeente(n)

De zorgaanbieder brengt naast de regionale toezichthouder altijd de gemeente(n) op de hoogte bij een calamiteit. Hieronder staan de e-mailadressen van de medewerkers van de vijf gemeenten die geïnformeerd moeten worden in geval van een calamiteit jeugd en/of Wmo.

Contactpersonen bij calamiteiten Jeugd:

GemeenteContactpersoonE-mailadres
Bodegraven-ReeuwijkCynthia Droogcdroog-lakerveld@bodegraven-reeuwijk.nl 
GoudaMarije Goedhartmarije.goedhart@gouda.nl 
KrimpenerwaardRoxanne Boonsmar.boonsma@krimpenerwaard.nl 
WaddinxveenElfrida Vissere.visser@waddinxveen.nl 
ZuidplasFemke Acdafemke.acda@zuidplas.nl 

Contactpersoon bij calamiteiten Wmo:

GemeenteContactpersoonE-mailadres
Bodegraven-ReeuwijkMichelle van Bennekomm.vanbennekom@bodegraven-reeuwijk.nl 
GoudaJochem van Loonjochem.vanloon@gouda.nl 
KrimpenerwaardBrechtje Simonsb.simons@krimpenerwaard.nl 
WaddinxveenElfrida Vissere.visser@waddinxveen.nl 
ZuidplasFemke Acdafemke.acda@zuidplas.nl