Melding vermoeden zorgfraude en zorgkwaliteit

In dit formulier kunt u een melding maken bij een vermoeden van zorgfraude of bij het ervaren van onvoldoende kwaliteit van zorg. Iemand krijgt bijvoorbeeld niet de zorg waarvoor wordt betaald of de zorg wordt geleverd door ondeskundig personeel. De melding kan ook gaan over het verkeerd gebruik van pgb. Daarnaast is het mogelijk om anoniem te melden.

Doe een melding via het formulier

Meldpunt Zorgkwaliteit en -fraude

Gemeenten geven jaarlijks veel geld uit aan inwoners die zorg of hulp nodig hebben. Dat doen zij vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. Soms is sprake van verkeerd gebruik van het zorggeld. Iemand krijgt bijvoorbeeld niet de zorg waarvoor betaald wordt omdat de zorgverlener minder vaak komt dan is afgesproken. Ook kan de kwaliteit van de hulp onvoldoende zijn. Denk aan een zorgverlener die duidelijk onvoldoende deskundig is.

Het kan gaan om zorg of hulp die de gemeente direct voor u regelt. Het kan ook gaan om zorg of hulp via een persoonsgebonden budget (pgb). Bij het pgb krijgt u geld van de gemeente om zelf zorg of hulp in te kopen.

Klopt er iets niet of vermoedt u dat er iets niet klopt? Bij uzelf of bij iemand in uw omgeving? Geeft u dit dan aan ons door. Wij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u aan ons geeft. Anoniem melden is ook mogelijk.

Wat kunt u melden?

Situaties van onvoldoende kwaliteit van zorg of mogelijke zorgfraude:

  • Zorg laten betalen (declareren) zonder dat er zorg geleverd is;
  • Zorg leveren met ondeskundig personeel;
  • Geld voor andere zorg vragen (declareren) dan geleverd is;
  • Als de veiligheid van de inwoner in het geding is;
  • Meer zorg aanvragen of leveren dan nodig is;
  • Minder (goede) zorg leveren dan nodig is;
  • Geld voor zorg vragen (declareren) die al op een andere manier wordt betaald;
  • Zorg blijven leveren, terwijl het niet (meer) nodig is;
  • Een administratie die niet op orde is;
  • Oneerlijk zijn over een situatie, zodat er onterecht geld of zorg gedeclareerd kan worden;
  • Aanleveren van onjuiste informatie of misbruik van DigiD;
  • De persoon die zorg nodig heeft maakt misbruik van voorzieningen; Bijvoorbeeld: de persoon heeft geen huishoudelijke hulp nodig of besteedt het budget aan iets anders dan aan zorg.

Hoe maakt u een melding?

U kunt een melding doen via het meldingsformulier. 

Doe een melding via het formulier

Hier verzamelen wij alle meldingen uit de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas. Ook kunt u telefonisch of per e-mail een melding doen.

E-mail: toezicht@grjw.nl 
Postadres: Toezicht GR JW, Postbus 1086 2800 BB Gouda

Voor wie is dit meldpunt?

Iedereen mag een melding doen. De regionale toezichthouders beoordelen deze melding. De toezichthouders kunnen op basis van signalen een onderzoek starten. De gegevens van de mensen die betrokken zijn bij het onderzoek zijn beschermd. Daarom krijgt u geen informatie over het resultaat van het onderzoek.

Wat gebeurt er na uw melding?

U krijgt een ontvangstbevestiging. Uw melding wordt vertrouwelijk behandeld. De regionale toezichthouders beoordelen uw melding en nemen een besluit over het vervolg. In verband met de privacy krijgt u hier geen terugkoppeling

Vragen of hulp nodig?

Bij twijfel over wel of niet (anoniem) melden? Neem gerust contact op met onze toezichthouders via e-mail of telefoon.

U kunt ervoor kiezen om anoniem te melden. Uw gegevens worden zorgvuldig verwerkt en zijn beschermd.